October 23, 2013

MATI


Pagi hari dikejut dengan berita kematian,
bapa seorang sahabat pergi menghadap Illahi,
teringat akan arwah sepupu yang telah pergi sepanjang hari.
Petang hari ni berkelambukan hujan,
setelah melawat tempat angkat besi,
aku ke padang menonton bola,
sahabat berjuang dengan kudarat keringat.
Tiada rezeki kemenangan,
aku keluar, mencari juadah malam.
Perjalanan pulang meniti senja hari,
dipersimpangan Tuhan menguji.
Yang tidak ingini hampir terjadi,
Aku hampir mati.
hampir bertembung dengan kereta,
pemandu yang tidak mengguna otak yang dikurnia.

Aku tertanya,
kalau aku mati sebentar tadi,
apa yang bakal terjadi.
bersedihkah mereka,
akan diingati?
atau akan dicaci?
Astagfirullahalazim.
Peringatan hari ini membuat akau lebih berhati-hati.


"hari ini, aku hampir mati, sekali lagi."

No comments :

Post a Comment