January 14, 2012

January's Fortnight

Today is January 14.


Yesterday was Friday The 13. Yes it was. Luckily no Jason.


Balik dari Hammerbay tadi aku lepak seat belakang. tingkap kereta kancil hijau muda itu dibuka sedikit. angin yang masuk memukul muka aku perlahan-lahan. rambut pendek aku mula melambai-lambai. sekali-sekala muka aku dicurahi cahaya lampu jalan. diselang-selikan pula dengan kegelapan malam. keempat-empat penumpang senyap sejak masuk kereta. kenyang agaknya. hanya lagu Yuna dari corong radio kedengaran. tika ini, fikiran aku mula melayang memikirkan perjalan 2 minggu dalam tahun ini.

segalanya mula bermain difikiran aku. dari buku fizik mahal ke ikatan manuk terus ke khabar keluarga dirumah entah sihat atau tidak. semuanya bermain difikiran aku. aku terfikir apa yang telah buat untuk hidup aku dalam 2 minggu ini? macam masih ada yang masih kosong, yang hanya tunggu untuk dipenuhkan. setakat hanya memilik kotak perangkap cahaya hitam mahal pun tiada guna. teman-teman masing-maing ada konflik. sekurang-kurangnyahidup mereka diwarnai. aku? cuma kosong. tiada konflik, tiada yang memuaskan. tiada juga yang boleh dibuat pengajaran mahupun pengalaman. aku bosan.

selekoh tajam simpang Tesco menamatkan lamunan aku. aku betukan kedudukan aku. sakit pinggang jugak rupanya jika salah duduk lepas makan. moga masa-masa yang akan datang akan lebih bermakna buat aku. walaupun aku mungkin tidak akan menyukainya namun aku tahu Dia mempunya perancangan yang terbaik buat aku. siapa aku untuk mempersoal. hanya mampu berdoa.Wallahualam.



Masjid Kapitan-Penang 7/01



No comments :

Post a Comment