August 3, 2014

Kampung


Kampung.
Well, sejak opah belah ayah kene keluar dari tanah kampung lama, kampung atas pasir, ada pokok kelapa, ladang kutu khinzir dah bertukar kepada sebuah rumah teres.
Suasana kampung tu tak merasa sangat. Kalau merasa pun bila melawat rumah pak-pak sedara ayah.

Belah mak pulak, atuk ngan opah dua-dua dah takda. Rumah pulak bentuk moden. Rumah batu, 3 bilik, 2 jamban. Yang tinggal lalang yang meninggi yang sekali sekala ditebas dan ribunan pokok rambutan yang tidak terjaga. 
Suasana kampung tak merasa sangat.

1 Syawal baru ni Raya Aidilfitri. 2 Syawal beraya di Kuala Kangsar. Hari seterusnya aku beraya mengikut rutin seperti ke rumah Nyang Delo(Nyang Tiri,90), Pah Yang(pembuat popia yang rare), Pah Kechik (yang petah berkata), Tok and Pah Nek(otai kamera, DJ dan kareoke). Tapi apa yang menarik dalam ketidakmenarikan raya kali ini ialah aku telah dingatkan kembali dan menziarahi seorang moyang sedara, Nyak Wok. Melawat rumah dia mengingatkan aku kembali bagaimana suasana kampung yang sekarang hampir terpadam daripada kamus hidup.

Kampungnya tepi Sungai Perak, Masjid Kota Lama pembuka jalan, kiri dan kanan jalan tersusun rapi sebuah ramah kayu lamalama setiap satunya, hampir setiap satunya ada uniknya masing-masing, ada yang ada reban ayam, pokok itu, pokok ini, setiap laman tu pula, rumput tersisir rapi, pelita dan lampu lip lap sedia menanti dinyalakan. Pendek kata definisi kampung yang hanya aku boleh bayangkan. Dalam ziarah sempat juga nikamti suasana, tak lupa juga menarik lensa kamera.



1 comment :

  1. Hmm, saya pulak ada kampung. Tapi takde rumah. Sebab tanah dah kena amik tuan tanah. Balik kampung nampak rumah lama, tapi tak boleh masuk. Lagi sedih.

    ReplyDelete